TRE-STEGSPROGRAMMET MOT MIGRÄN

TRE-STEGSPROGRAMMET

Tre steg mot ett liv utan huvudvärk. Stegen hänger ihop och påverkar varandra och det är den sammantagna effekten av alla tre stegen som ger resultat. Du kan göra dem i vilken ordning som helst och arbeta med alla tre samtidigt. Du lär dig tre-stegsprogrammet när du går yogakurserna mot huvudvärk och migrän.

  1. Fysiskt
    De fysiska yogarörelserna- och positionerna som ger avspänning och cirkulation i din kropp samt stärker ditt nervsystem och ökar din rörlighet. Kroppen är skapad för att vara i rörelse och i vila. Grunden för det första steget är mediyoga.
  2. Mentalt
    Andningen och fokuseringen som ger inre lugn och stillhet i ditt medvetande. Människan behöver vilan för att få både fysisk och mental återhämtning. Andra steget arbetar främst med mediyoga, medveten andning och mindfulnesstekniker
  3. Livsstil
    Förändringar i din livsstil som påverkar stressnivå och andra triggerfaktorer i tillvaron samt minskar på medicinförbrukningen. Om vi ständigt utsätter oss för migränbyggande triggerfaktorer når vi oftare en kritisk nivå där huvudvärken slår till. Det tredje steget hämtar kunskap och inspiration från ayurvedans ”lära om livet” där vi får råd om kost, sömn, träning och hälsofrämjande behandlingar.