MIGRÄNYOGA I ÅRET RUNT

Migränyoga gav Anette livet tillbaka

Anette sitter på en strand och utövar migränyoga.
Anette Hellichius slutade med allt hon tyckte var roligt i livet, av rädsla för att trigga igång ett migränanfall. Till slut var hon desperat och bestämde sig för att testa migränyoga. Nu är hon fri från migrän sedan fyra år tillbaka.
ANNONS

Anette Hellichius bor i Brösarp på skånska Österlen med man, två tonårsbarn, hund och katt. Hon är en mycket aktiv person som gillar att röra
på sig. Anette är legitimerad narkossjuksköterska och har arbetat i ambulans, på hjärtintensiven och på operation. Ett intensivt och ofta krävande jobb, som hon ofta utfört trots intensiva migränattacker.

– Min mamma, min mormor och min gammelmormor har alla haft problem med migrän. Både för dem och för mig har det försämrat livskvaliteten enormt mycket.

Det blev en nedåtgående spiral där Anette slutade med allt hon tyckte var roligt att göra, av rädsla för att trigga igång huvudvärken.

– Jogging, vin, ost, resor… Jag tog bort allt och till slut – vad fanns det kvar? Vila, vila och vila. Jag var tvungen att planera livet hela tiden och kunde aldrig göra något spontant.

Provade allt för att slippa migrän

Anette gick regelbundet till en neurolog för att ändra och byta läkemedel, för att klara av jobbet och vardagen. Hon har provat allt – läkemedel, sjukgymnastik, akupunktur och kiropraktik.

Som ett sista halmstrå beslöt jag att prova med yoga.

– 2013 kände jag att jag inte hade fler alternativ. Som ett sista halmstrå beslöt jag att prova med yoga. Jag hade läst om Per Söder och hans migränskola. Han skulle ha en helgkurs i Malmö och jag anmälde mig själv och min mamma.

Kursen blev en total vändning, fast i början var Anette lite väl ambitiös.

– Jag gjorde yogaövningarna morgon och kväll sju dagar i veckan. Jag tänkte enbart på resultatet, att min migrän skulle försvinna. Jag höll på så i ett halvår, sedan fick jag insikten att jag inte skulle vara för fixerad vid resultatet. Yoga handlar inte om att prestera utan om att vara här och nu – i stunden och i kroppen.

Anette kunde så småningom trappa ner och sluta med alla förebyggande migränmediciner. På migränskolan i Vejbystrand träffade hon läkare, massageterapeut och fysioterapeut. Hon fick lära sig att se kropp och själ som en helhet. Hon utbildade sig till medicinsk yogainstruktör, läste pedagogik och arbetar nu som vård- och omsorgslärare.

– Jag lever fortfarande livet i full fart och jag har många kul projekt, det gillar jag. Men idag är återhämtningen en naturlig del av mitt liv. Jag väntar inte till helgen eller semestern utan yogar varje dag. Det ger en balans i mitt liv.

Migränyoga förebygger direkt

Från den speciella migränyogan gör Anette andnings- och hjärtmeditationer. Hon utövar också yinyoga varje dag.

Känner jag mig stel i nacken tar jag min spikmatta och ligger på den eller på en varm vetekudde.

– Yogan gör att jag varje dag stannar upp och frågar mig själv: ”Hur mår du idag?” Då får jag möjlighet att känna efter. Känner jag mig stel i nacken tar jag min spikmatta och ligger på den eller på en varm vetekudde. Jag väntar inte, jag förebygger direkt, så att jag ska må bra.

Anette känner att hon fått tillbaka livskvaliteten.

– Jag reser, tränar, dricker vin och äter goda ostar. Jag gör det jag vill göra – och har inte haft migrän på fyra år!

Av Susanna Hauffman

Foto: Privat

Vad är migrän?

  • Migrän är sprängande pulserande huvudvärk som kommer i attacker.
  • Många känner sig också illamående och känsliga för ljus i samband med värken.
  • Attackerna kan vara från några timmar till flera dygn.
  • Var femte kvinna och var tionde man har migrän och det kan vara ärftligt.
  • Hos ungefär 70 % av dem som har migrän finns det i släkten.

Källa: Kry

Migränen styrde Per Söders liv

Skallig man i yogaposition med bord bakom
Per Söder har skrivit böckerna ”Migränyoga” och ”Stressyoga”

Det fanns en tid då hela Per Söders liv kretsade kring hans återkommande och plågsamma migränanfall.

– Migränen kom att definiera hela min uppväxt och större delen av mitt vuxna liv. Det var alltid jag och huvudet – hur mådde skallen idag? Skulle jag vakna med begynnande smärta eller skulle den komma krypande framåt eftermiddagen? Resor, fester, studier och arbete – allt var förenat med risker.

Hans liv förändrades när han 1999 mötte Göran Boll, grundare av Mediyogainstitutet och fick ett antal yogapass att arbeta med för att hantera huvudvärken.

– Efter nio månader med daglig yoga var jag fri från den migrän jag lidit av i 40 år.

Yogan tog bort spänningar från rygg, axlar, nacke och käkar.

– Jag hittade även lugn och ro med långsam och djup andning och sakta blev huvudvärken ett allt mindre problem.

2005 lanserade Per en särskild migränyoga, som han utvecklat för att ge människor med svår huvudvärk verktyg för att hantera sin smärta. Idag driver han Yogamottagningen i Stockholm och har skrivit böckerna Migränyoga och Stressyoga. Kombinationen migrän och spänningsvärk är vanlig, berättar Per.

– Det är två olika typer av smärta, som ofta utlöser varandra. Spänningsvärk i nacke och huvud kan trigga igång viss typ av migrän. Det leder till att många går med huvudvärk flera dagar i veckan. De förebyggande grundövningarna är samma för både spänningshuvudvärk och migrän. Vid ett akut migränanfall eller
akut spänningsvärk finns speciella yogaövningar att ta till.

Av Susanna Hauffman

Foto: Jan Malmström

6 övningar att testa!

Det är viktigt att du gör din dagliga yoga, den förebyggande, speciellt det första halvåret. Under alla övningar blundar
du och håller ditt inre fokus, din inre blick i det så kallade tredje ögat som är en tänkt punkt i pannan, mellan
ögonbrynen. Andas lugna, långa och djupa andetag som följer rörelserna.
Sitt på golvet, på en kudde eller på en stol, med rak rygg och korslagda ben i lätt meditationsställning.

3 förebyggande övningar:

  1.  Sträck armarna rakt ut åt sidorna och forma händerna till klor. Slut ögonen och håll fokus i tredje ögat.
  2.  Börja korsa armarna över huvudet och växla hela tiden främre hand. Börja långsamt och öka sedan hastigheten och arbeta så fort du kan. Andas djupt från magen i takt med rörelsen. Fortsätt under 1-7 minuter.
  3.  Andas in och sträck båda armarna upp och håll andan i 5-10 sekunder. Andas ut och sträck en gång till på armarna och håll andan lite längre. Ta ner armarna och lägg händerna på knäna. Vila på rygg minst lika länge som du gjort övningen.

3 akutövningar

Dessa övningar kan användas för att att stoppa begynnande migränanfall. Bygg upp styrka och tid i egen takt tills du når 7 minuter.

  1.  Sitt i lätt meditationsställning. Sträck armarna rakt ut åt sidorna och sträva efter att hålla armarna så raka du kan under hela övningen.
  2.  Slut ögonen med fokus i tredje ögat och börja snabbt vicka på långfingrarna upp och ner. Det gör inget om fler fingrar rör sig men fokusera på långfingret. Andas så snabbt du kan från magen genom hela övningen och håll på i upp till 7 minuter.
  3.  Avsluta med en djup inandning och tryck tumme mot långfinger, andas ut och sänk långsamt händerna till knäna. Sitt stilla och bara andas lugna andetag så länge du behöver. Smärtan kan försvinna redan under övningen, under vilostunden eller när du kliver upp och börjar röra dig. Andas ut och vila minst lika länge som du gjort övningen.

Vad utlöser migrän

Här är några vanliga faktorer som kan trigga igång ett migränanfall. Listan baseras på en undersökning där deltagarna fick uppge vad som utlöste deras huvudvärk.

■ Stress 76 procent
■ Menstruation 54 procent
■ Hunger 50 procent
■ Alkohol 42 procent
■ Väderomslag 34 procent
■ Starkt ljus 29 procent
■ Lukter 23 procent
■ Speciell mat 16 procent
■ Choklad 15 procent
■ Ost 12 procent
■ Kryddor 5 procent
■ Citrusfrukter 2 procent

Källa: Huvudvärksboken (Telegram Bokförlag) av Anna Ditzinger.

Läs också: